Законодавчі зміни щодо трансфертного ціноутворення
Головне управління ДПС у Черкаській області продовжує інформувати платників податків, щодо змін внесених Законом України від 16.01.2020 № 466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (далі – Закон № 466-IX) до Податкового кодексу України. Зміни стосуються податкового контролю за трансфертним ціноутворенням.
Однією із основних цілей прийнятих Законом № 466-IX змін та доповнень до Податкового кодексу в частині трансфертного ціноутворення (далі - ТЦ) є забезпечення реалізації положень Багатосторонньої конвенції про виконання заходів, які стосуються угод про оподаткування, з метою протидії розмиванню бази оподаткування та виведенню прибутку з-під оподаткування (далі - Конвенція ВЕРS MLI; для України набрала чинності з 01.12.2019), та спрямовані на впровадження в Україні дій (кроків) Плану протидій ВЕРS.
Внесення змін та доповнень до вітчизняних правил ТЦ є суттєвим кроком до формування цілісної системи контролю за дотриманням принципу «витягнутої руки», яка має враховувати всі складові податкового планування міжнародної групи компаній та забезпечувати об’єктивну оцінку повноти формування об’єкту оподаткування української компанії.
З метою інформування в межах компетенції платників податків, ДПС надає коментарі змін, внесених до Кодексу Законом № 466-IX в частині податкового контролю за ТЦ, суб’єктам господарювання, які приймають участь у контрольованих операціях, зокрема щодо термінології, яку Законом № 466-IX введено для цілей ТЦ, а саме:
Щодо впровадження з 01.01.2021 оподаткування прирівняних до дивідендів платежів (або «конструктивних або прихованих дивідендів» і, що передбачає коригування за методологією та процедурами, передбаченими для контролю за ТЦ, під час здійснення операцій із нерезидентами певної категорії (дивись підпункт «а», «в», «г» пп 39.2.1.1 п 39.2.1 п 39.2 ст 39 Кодексу).
Для цього термін «дивіденди» викладено в розширеній редакції (пп 14.1.49 пункту 14.1 статті 14 Кодексу в редакції, яка набирає чинності з 01.01.2021).
У вказаній редакції для цілей оподаткування до дивідендів прирівняні за операціями з нерезидентами, що відносяться до категорій зазначених у підпунктах «а», «в», «г» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 підпункту статті 39 Податкового кодексу, а саме:
суми доходів у вигляді платежів за цінні папери (корпоративні права), що виплачуються на користь нерезидента у контрольованих операціях понад суму, яка відповідає принципу «витягнутої руки»;
вартість товарів ((робіт, послуг) крім цінних паперів та деривативів), що придбаваються у нерезидента у контрольованих операціях понад суму, яка відповідає принципу «витягнутої руки»;
сума заниження вартості товарів (робіт, послуг), які продаються нерезиденту у контрольованих операціях порівняно із сумою, яка відповідає принципу «витягнутої руки».
Для цілей оподаткування термін «дивіденди» також доповнено: платежами у негрошовій формі, що здійснюються юридичною особою користь її засновника та/або учасника (учасників) у зв’язку з розподілом: чистого прибутку (його частини) (у доповнення до грошової форми);
виплатами в грошовій або негрошовій формі, що здійснюю юридичною особою на користь її засновника та/або учасника - нерезидента України у зв’язку зі зменшенням статутного капіталу, викупом корпоративних прав у власному статутному капіталі, виходом учасника зі складу юридичної особи, у розмірі, що призводить до зменшення нерозподіленого прибутку юридичної особи.
Також з 01.01.2021 розширено положення, згідно яких для нарахування податку на прибуток підприємств різниця між ціною, відповідає принципу «витягнутої руки», та є меншою за фактичну ціну у контрольованих операціях із пов’язаним нерезидентом або нерезидентами, зарєстрованими у державах (на територіях) включених до переліку держав (територій), затвердженого КМУ відповідно до підпункту 39.2.1.2 Податкового Кодексу, або які є резидентами цих держав, прирівняній до виплати дивідендів (або «конструктивних дивідендів»), що призводить до виникнення недоплати податку на прибуток в Україні, підлягає оподаткуванню до граничної дати подання звіту про контрольовані операції за відповідний звітний (податковий) рік. В цьому випадку резидент має утримати з суми такого перевищення та з таких інших доходів податок на доходи нерезидента за ставкою в розмірі 15 відсотків (або нижчою ставкою, якщо це передбачено чинною угодою про уникнення подвійного оподаткування).